Поведінка дітей за столом

Зміст:
    Rate this post

    Чим раніше дитина дізнається правила поведінки за столом, тим швидше вони виконуватимуться автоматично, легко і вільно. Але етикету не можна навчити, як навчають, скажімо, читати і писати. Дитина дивиться, як поводяться дорослі, її батьки. Якщо батьки не уміють поводитися за столом, то і дитина ніколи не засвоїть правила хорошого тону.

    Зберігся староруський документ, написаний Володимиром Мономахом на початку XII століття, «Повчання дітям». Ось що там сказано щодо поведінки за столом: «При старших мовчати, мудрих слухати, з рівними собі і молодшими в любові перебувати, без лукавого наміру розмовляючи, а більше вдумуватися, не засуджувати мовою, небагато сміятися.»

    Діти повинні засвоїти, що за столом треба сидіти прямо, не можна пустувати, спиратися ліктем на стіл — це заважає їхнім сусідам. Дітей можна навчити не розчепірювати лікті за столом. Можна запропонувати таку «вправу»: сідаючи дома обідати, покладіть попід пахви невеликі книги або інші легкі предмети. Притримуючи книги, ви мимоволі їстимете з притиснутими ліктями. Після 10—15 таких тренувань лікті «знатимуть своє місце». Дітей треба учити цьому з 5—6 років.

    Слід пояснити дитині, що не можна гойдатися на стільці, грати з скатертиною — можна впасти із стільця, потягнути за собою скатертину зі всіма приладами і навіть перекинути на себе тарілку з гарячим супом. Не слід закидати одну ногу на іншу, непривабливо обхвачувати ніжки стільця ногами або витягати ноги під столом.

    Ложка — перший предмет сервіровки, який дають малюку. Потрібно навчити його тримати ложку трьома пальцями правої руки, трохи нижче рукоятки, і пояснити, як слід їсти з ложки: не засовувати її цілком в рот, не всмоктувати їжу з самого кінчика. З ложки їдять, підносячи її до рота бічною стороною, а зачерпують їжу не до себе, а від себе.

    Трьох-чотирьохрічну дитину можна вже привчити правильно користуватися вилкою. Спочатку їй показують, як тримати вилку трьома пальцями правої руки, упираючись вказівним в ту частину вилки, де ручка переходить в живця, а потім, коли вона стане старшою і навчиться користуватися ножем, пояснюють, що вилку зручніше тримати лівою рукою, а нарізувати їжу ножем — правою. Якщо їдять тільки вилкою, її тримають в правій руці.

    Потрібно також привчити дитину тримати вилку похило, а не перпендикулярно до тарілки, для того, щоб вона не зісковзувала і не розкидала їжу. Слід також пояснити, що м’яку їжу, яку можна відокремити вилкою, не нарізують. Вилкою без ножа їдять такі страви, як котлети, варені овочі і рибу (ножем тільки відокремлюють кістки).

    Покажіть дитині, що якщо відразу нарізувати шматочками всю страву, яка лежить на тарілці, вона швидко остигне і прийме неапетитний вигляд, тому відрізують по одному шматочку і відразу ж з’їдають його.

    Не дозволяється брати ніж в рот: можна порізати мову і губи. На цьому розумному міркуванні засноване правило не їсти з ножа, так само, як і категорично забороняється витягувати залишки їжі, застряглі в зубах, вилкою або чим-небудь іншим, окрім зубочистки (і то не за столом). Взагалі ж краще всього після їжі прополоскати рот теплою кип’яченою водою з питною содою.

    Старша дитина повинна знати, що ложкою їдять тільки рідку їжу, а розсипчасті каші, яєчню, запіканки, відварені овочі і т.д. їдять тільки вилкою. Слід пам’ятати, що всі використані прилади кладуть не на стіл, а на свою тарілку або спеціальну підставку.

    Ніколи і нічого не можна брати з загальної тарілки своїми приладами. Не можна також різати загальний хліб своїм ножем. Необхідність строгого дотримання цих правил диктується елементарними і зрозумілими для всіх правилами гігієни. Закінчивши їжу, дитина повинна покласти ложку, вилку і ніж на тарілку, а не на скатертину.

    Треба, крім того, привчити дітей ретельно розжовувати їжу, їсти непоспішаючи, не бризкаючи, щоб у них не створилося звички їсти непривабливо і галасливо; це неприємно і незручно для них самих і для тих, що оточують.

    Прийнято вважати, що за «дорослим» столом діти повинні мовчати. Це не зовсім вірно. Навіть маленька дитина, яка ще не навчилася говорити, вимагає до себе уваги. Вона обов’язково що-небудь зробить, щоб добитися свого: кине ложку на підлогу, розільє молоко. Це потрібно знати і ніколи не карати дітей за капризи, що здаються безпричинними.

    Слід пам’ятати і інше — дитина від надмірної уваги дорослих або від тривалого гуляння може стомитися і почати вередувати. В цьому випадку краще відсісти з своєю дитиною від загального столу, але не як її покарання, а для спокою всіх. Взагалі, якщо збирається виключно «доросла» компанія і ваша дитина буде одна, краще залишити її вдома. Нудьгуюча і вередуюча дитина може зіпсувати вечір всім.

    Дітей, що підросли, за «дорослим» столом можуть попросити розповісти про щось, тоді вони ввічливо повинні відповідати на питання гостей. Слід навчити дітей, що самим починати розмову з дорослими неввічливо. У свою чергу дорослі повинні бути уважні і ввічливі з дітьми. Не можна закликати зробити щось криками, підганяннями, вказуючими жестами. Не слід також лаяти дітей і часто вибачатися за їх поведінку. Діти дуже чутливі до нетактовності на людях. Виховувати дітей потрібно вдома. Крім того, від постійних зауважень і причіпок навіть у дорослої людини незручність посилюється, а у дитини взагалі може розвинутися комплекс неповноцінності.

    Якщо ви запрошуєте в гості друзів з дітьми, організуйте для них окремий стіл і подумайте, чим можна було б їх зайняти. Добре, якщо діти опиняться приблизно рівного віку і інтересів. У будь-якому випадку діти зажадають від вас більше уваги і причинять більше турбот, ніж дорослі гості. Але, з іншого боку, поводитися за столом, вести бесіду і багато чому іншому можна навчитися тільки на практиці і лише в доброзичливій обстановці.

    http://www.lady.if.ua/index.php?newsid=751

    Здається в цьому місці мої батьки трохи прохалявили…:) Мене не вчили їсти з ножем у дитинстві, а ще я ставлю лікті на стіл і закидаю ногу на ногу… А у вас як?

    P.S. І як у цьому всьому за столом розібратися???

    servirovka01

    Facebook Comments
    Анонс