Що означає дитячий малюнок

Зміст:

    Фотобанк Лори

     

    Малювання- одне з найулюбленіших і природних дитячих занять. Дитина ще не вміє висловлювати свої почуття і емоції словами, як дорослий, тому робить це за допомогою кольору і форми. Малюнки можуть багато розповісти про свого автора …  

    Експерт: Ніна Бурова, психолог

    У малюнках розкриваються особливості мислення, уяви, емоційно-вольової сфери. Що таке дитячий малюнок? Як малюк вчиться малювати?

     Відомо, що це вміння розвивається поступово, проходячи певні стадії, загальні для всіх дітей. Кожному віку відповідає певний тип малюнка – в залежності від стадії розвитку інтелекту. Наприклад, людину малюк вчиться малювати у віці близько трьох років.  Але розподіл за віком досить умовно: всі діти різні.

     Період «плям». До 1 року Якщо б малюкові дозволили, він «малював» би на будь-якій поверхні. Це така радість – наносити як потрапило сліди своїх долоньок або стоп на папір і уважно спостерігати за появою красивих різнокольорових плям! Таким чином дитина повідомляє: «це я» і «це теж я», він як би відзначає свою територію. Малюкові у віці до року варто придбати пальчикові фарби – нехай малює пальцями, долоньками, ступнями. Залишаючи сліди, він пізнає своє тіло і отримує задоволення, як при «копанні бруду». Період «мазні». Від 1 до 1,5 року Це важливий, можна сказати, революційний період у розвитку. Тепер продовженням дитячої руки стає олівець чи пензель, а залишилися на папері лінії перебувають у безпосередньому зв’язку з «я» дитини. Малюкові дуже подобається малювати «каляки-маляки»: креслити лінії у всіх напрямках, не відриваючи олівець від паперу. У щасливої дитини виходять тверді, впевнені лінії, які займають багато місця на аркуші. Неспокійний малюк швидко кидає олівець. Не впевнений у собі – проводить лінії з однаково слабким тиском.

    Період «карлючкою». Від 1,5 до 3 років Ця стадія – найбільша і яскрава для діток від 1 до 3 років – пов’язана з появою інтелектуальної фази: дитина намагається тримати олівець якомога краще, у нього виникає мотивація. Часто період карлючкою вважають схожим з етапом гуління, виникають дуже рано, до формування мови. Зазвичай малюк малює прямі короткі горизонтальні, вертикальні, спиралевидні лінії, крапки, галочки. Сенсу в цих штрихах немає, оскільки з їх допомогою дитина ще не намагається висловлювати що-небудь певне, а лише копіює дії дорослих. Малюк пробує олівець чи пензель, експериментує. Він ще не здатний зобразити на папері що-небудь реальне.

     Проте малювання вправляє руку, веде до більшої плавності і легкості руху, а в подальшому – до підпорядкування цього руху певної ритміці. Каракулі упорядковуються, штрихи лягають поруч, стають ритмічними – починається перехід до стадії ритмічних карлючкою. Дитина визначено прагне виразити на папері якийсь образ, але сторонній спостерігач не в змозі без допомоги самого художника визначити сенс намальованого. Образ предмета мимоволі виникає з карлючкою і підказаний тільки уявою дитини. На запитання: «Що ти намалював?» – Він може з рівною імовірністю відповісти: маму, сонечко, колобка, корову, тобто дати малюнку будь-яку назву.

     З’являється асоціація між зображенням на аркуші та у спосіб, наявними у свідомості малюка, – виникає так звана асоціативна стадія. Часто до малювання додається вокалізація, зазвичай ритмічно повторювальних рухів руки. Каракулі можуть бути абсолютно різні за своїм зовнішнім виглядом: від погано оформлених ламаних ліній до спіралеподібних зображень, в яких можна побачити навіть коло. Але до того моменту, поки дитина не називає, не «опредмечує» малюнок, він залишається всього лише карлючками.

    Коли малюк підростає, його рухи стають більш точними, а лінії більш різноманітними. Одні каракулі починають подобатися йому більше, ніж інші, він розглядає їх і намагається повторити, роблячи при цьому все нові й нові спроби, Частіше за все між 2 і 3 роками дитина пробує «писати листи», наслідуючи дорослим. «Лист» проходить шлях від простого накреслення горизонтальних ліній на папері до довгих, хвилеподібних карлючкою, замкнутих кілець чи петель, нагадують йому лист «великих».

    Період «чоловічка-пуголовка». Від 3 до 3,5 року У 3-3,5 роки дитина переходить до наступного періоду – образотворчого, коли спочатку виникає задум малюнка, і лише потім з’являється зображення. Це час «чоловічка-пуголовка». Він являє собою коло, що позначає голову і одночасно тулуб. До нього приєднуються палички-ноги і часто ще дві руки. І чим старша дитина, тим більше у чоловічка деталей.

    Як «читати» дитячі малюнки

    Малюнок – це той же розповідь, тільки без слів. Для інтерпретації перш за все необхідно довіритися своїм почуттям, емоціям, відчуттям, що викликаються зображенням. Ще краще знайти якихось незацікавлених дорослих (колег по роботі, друзів, інших батьків, не близьких родичів), які зможуть неупереджено поставитися до «творчості» вашого малюка. Показати їм малюнок, занести у блокнот їх асоціативний ряд, порівняти зі своїми враженнями.

    Пам’ятайте, що всі слова, якими можна описати малюнок, будуть характеризувати актуальний стан дитини. Щоб говорити про стан малюка об’єктивно, потрібно розглядати кілька виконаних ним зображень через певні проміжки часу. Велика кількість негативних оцінок – ознака внутрішнього психологічного неблагополуччя дитини. Не виключено, що це тимчасове явище: дитина кимось ображений або недостатньо добре себе почуває.

    Емоційні переживання малюка зазвичай яскраві і короткочасні, але вони роблять серйозний вплив на його поведінку, в тому числі і на творчі заняття. Ця таблиця «епітетів» допоможе вам більш точно описати малюнок.

     Розглядаючи малюнок, зверніть увагу, чи повністю заповнений простір аркуша.

    Якщо зображення займає весь аркуш, значить, дитина розвивається добре, він активний, товариський, цікавий. Якщо ні, можливо, малюк дуже вразливий, ранимий, уразливий, більше, ніж інші діти, сприйнятливий до всього що відбувається навколо.

    Вид ліній, яким би не було їх становище на папері, дозволяє зробити висновок про те, до якого з двох типів належить малюк. М’яка, чутлива дитина воліє хвилясті лінії, які можуть вказувати на переважання емоцій над розумом. І, навпаки, ініціативні діти-реалісти більш охоче використовують прямі лінії, малюють кути. Колір мій …

     Різні характеристики квітів стають важливі для дитини приблизно з 3-4 років. До цього віку малюкам зазвичай все одно, яким кольором малювати, аби залишався яскравий слід на папері. Для такої мети дуже підходять чорний, коричневий, червоний. Стаючи старше, діти починають вибирати певні кольори, серед яких з’являються улюблені. Але якщо малюнок виглядає яскраво і в ньому використано велику кількість різних кольорів, значить, малюк у хорошому настрої і не відчуває труднощів у спілкуванні.

    А ви вже навчилися інтерпритувати малюнки своїх дітей? Бачите там  щось цікаве і корисне для себе?

    Facebook Comments
    Анонс