Коли починати вчити букви та цифри?

Зміст:

    Коли починати вчити дітей рахунку і читанню? Розповість психолог Благодійної організації «Інша» Ольга Мельницька.

    «Олексійко вже рахує до 10», – ділиться молода мама на дитячому майданчику з неприхованою гордістю, – «Але ж йому всього півтора року. Це його тато навчив. Це у них сімейне, чоловік сам в математичній школі вчився».

    «А Сонечка вже вивчила всю абетку і з’єднує склади», – вторить першій мамі друга, – «А їй немає ще й чотирьох років. Напевно, в чотири рочки вже книги читатиме, як її тітка ».

    І між мамами виникає жвава розмова про важливість раннього розвитку, про користь навчання дитини читанню і рахунку, про страшні шкільні програми і тому, що в перший клас тих, хто не вміє рахувати і писати, вже не беруть. Всі хором погоджуються, що починати «чим раніше, тим краще».

    Ще одна мама сумно дивиться на свою дитину, якій вже два з половиною роки, а він не тільки не вивчив цифри, але поки відмовляється говорити будь-що крім «мама» і «тато». Вона просить поділитися методиками навчання дволіток грамоті.

    При цьому присутній тато з сином, якому вже п’ять, і він не читає книг і не вирішує приклади! З жахом батько думає, що його дитина, напевно, «не така як усі» і приймає рішення з сьогоднішнього дня наймати малюкові репетиторів.

    І тільки одна спокійна бабуся з двома онуками намагається донести молодим батькам свою думку про те, що кожна дитина обов’язково вивчить і алфавіт, і цифри, коли прийде її час. Але на тлі Льоші і Соні її слова виглядають дуже непереконливо.

    Коли ж починати? Хто має рацію в цій суперечці, яка майже щодня виникає в батьківських колективах, на тематичних сайтах і форумах в мережі? Запитаємо психолога Благодійної Організації «Інша» Ольгу Мельницьку.

    Коли дитина готова вчитися?

    Треба розуміти, що у дітей процес навчання і пізнання навколишнього світу йде без перерви, від самого їх народження. Іноді інформації буває занадто багато, тоді малюк вередує і навіть плаче.

    Це батьки зазвичай розуміють, і нові враження видають немовляті дозовано. Якщо ж крихті не вистачає матеріалу для розвитку, малюк  так само може нити, постійно смикати дорослих і вимагати розваг.

    До трьох років діти вчаться ходити, говорити, користуватися горщиком, самостійно їсти. Вони дізнаються свої місця в сім’ї і в навколишньому світі. Їх мозок так стрімко вбирає нові знання і вміння, що навантажувати дитину ще й шкільною грамотою – просто немає сенсу.

    Хоча багато систем навчання, наприклад, методики Домана або Зайцева, говорять про те, що дитині потрібно показувати букви і цифри ще з шести місяців.

    Але в цьому віці маленькій людині ще зовсім неможливо здогадатися про справжню користь цих кумедних картинок. Звичайно, малюк їх запам’ятає, як і будь-яку інформацію, яку йому підносять регулярно. Але якщо ж перестати це робити, то дволітка або трилітка забуде абсолютно все, чому його вивчили, знайшовши собі заняття і розваги за віком.

    А ось до шести-семи років, коли малюк вже буде розуміти, що таке рахунок і читання, він набагато легше і швидше все це засвоїть. Адже в цьому віці йому вже буде ясно, як можна практично застосувати ці знання.

    Чому деякі діти починають читати і рахувати вже в три-чотири роки?

    Якщо батьки захоплені раннім розвитком дитини і постійно займаються з ним алфавітом і цифрами, то малюк (причому, далеко не кожен) запам’ятає все, чому його вчать.

    Але говорити про те, що він дійсно вміє читати і рахувати, можна буде тільки тоді, коли малюк абсолютно самостійно буде це робити. При цьому, вміти не тільки складати букви в склади і формувати з них слова, а розуміти їх значення і бути здатним розповісти про прочитане.

    У деяких діток до чотирьох-п’яти років це виходить. Але так як всі діти мають свої темпи психічного розвитку і свої можливості і потреби в пізнанні світу, то розраховувати на те, що заняття обов’язково дадуть результат, зовсім не варто.

    Як правильно займатися з дитиною?

    Найголовніше правило – у дитини повинен виникнути спонтанний інтерес до алфавіту і рахунку. Для цього можна просто почекати шести років, коли він уже зрозуміє, що світ наповнений інформацією, яку можна отримати, вміючи читати.

    Цифр (в межах 5-10) дитина зазвичай вчиться самостійно, намагаючись зрозуміти, скільки йому дали яблук або цукерок. Особливо швидко виходить оволодіти цим навиком у дітей з багатодітних сімей. Справа батьків тут – просто підказувати дитині і озвучувати кількість предметів.

    Спеціальні картки, таблиці, кубики надають хорошу допомогу в навчанні. Допомагають також ігри, в яких потрібно знайти букви; картинки з предметами; розмальовки та інші методичні матеріали.

    Не нав’язуйте знання насильно, ви можете викликати відторгнення і неприйняття до них. Сам «урок» не повинен бути довше 10-15 хвилин. Хоча ви самі побачите, як малюк почне «нудитися» і втрачати інтерес до занять і зрозумієте, що час припиняти.

    Як зрозуміти, що вже можна починати навчання?

    • Дитина будує фрази. Адже, якщо малюк ще погано говорить або не говорить зовсім, то є великий шанс, що він може навчитися рахувати за допомогою табличок зі словами або кубиків, і буде спілкуватися саме так.
    • Дитина вимовляє всі або майже всі звуки. Адже якщо він не може вимовити букву, то і запам’ятає її неправильно. До того ж він повинен добре розрізняти звуки на слух.
    • Дитина орієнтується в просторі. Часто діти, що почали дуже рано писати і читати, ще не володіючи цією навичкою, пишуть букви в дзеркальному відображенні або навіть читають в зворотньому порядку.
    • Малюк наслідує дорослим – бере книгу і робить вигляд, що читає. Уважно слухає казки і навіть може розповісти, що почув. Запитує, як називаються букви або що написано в книзі або на рекламному щиті.

    В результаті всі діти рано чи пізно опановують читання, і рахунок. Справа ж батьків – просто полегшити їм це завдання.

    Автор: Наталья Блок

    Facebook Comments
    Анонс