Показники розвитку дитини третього року життя

Третій рік – дуже важливий віковий етап в житті вашого малюка. Третій рік життя – це період остаточного перетворення немовляти на активного та повноправного члена сім’ї. Саме тому батькам потрібно бути особливо уважними, гнучкими, і в той же час послідовними у вихованні дитини. Знання та вміння дитини цього віку поступово ускладнюються та збагачуються.

Фахівці радять саме на третьому році життя впритул зайнятися залученням дитини до музики, математики, живопису, мистецтва тощо. У цей період грунт благодатний, як ніколи! Потрібно ловити момент! Розвиток дитини третього року життя допоможе закласти потужний і надійний фундамент, який допоможе дитині в майбутньому відчувати впевненість у своїх силах – і в навчанні, і в повсякденному житті.

Наведемо основні показники розвитку дитини третього року життя:

Сенсорика

  • Розрізняє за величиною 3-4 предмета;
  • Знає мінімум 4 основних кольори спектру;
  • Знає геометричні фігури «коло», «квадрат», «трикутник» та знаходить схожі на них предмети;
  • Показує предмети за 2-3 заданими ознаками («покажи велику синю сумку», при цьому на малюнку зображені сумки різних розмірів та кольорів);
  • Цілеспрямовано користується предметами на основі розуміння їх влаштування та функцій (грає з музичними іграшками, імітує дії дорослих з побутовими приладами).

Мовлення

  • Швидкими темпами розвивається словниковий запас дітей, за хороших умов число слів, якими володіє дитина, досягає 700-1200;
  • З’являється більш складна функція – вміння будувати фразу з 4-5 слів;
  • Називає яскраво виражені частини та ознаки предметів (наприклад, у будинку – вікно, двері, дах);
  • Імітує звуки домашніх тварин, знає їх основні дії (летить, повзе, пливе);
  • За питаннями дорослого розповідає про побачене в 2-3 реченнях;
  • Висловлює словами свої бажання, передає свої думки та почуття;
  • Розуміє та правильно використовує множину іменників та дієслів;
  • Повторює за дорослим прості вірші;
  • Засвоює основні граматичні закономірності речень, використовує займенники, іменники, дієслова та прикметники;
  • Показує та називає основні частини тіла людини;
  • Знає основні антоніми, уміє називати протилежні явища, ознаки;
  • Краще розуміє мову дорослого (словом можна припинити ту чи іншу дію, попередити негативну поведінку, викликати нову дію);
  • Багато звуків вимовляються поки що пом’ягшено («зяйка», «пізяма»);
  • Не всі діти в цьому віці добре вимовляють звуки р, л, ш, ж, ч, щ;
  • Зустрічаються заміни та пропуски важких звуків, їх перестановка;
  • Розуміє не тільки зміст окремих висловлювань дорослого, що відносяться безпосередньо до конкретної події, але й зміст коротких розповідей про те, що не знаходиться в даний момент в полі зору дитини.

Комунікаційні навички

  • Дитина починає відчувати необхідність партнерів та приятелів для спільних ігор;
  • З’являється здатність грати не просто поруч, а разом з іншими дітьми, сприймати деякі правила та підпорядковуватися їм;
  • Називає інших по імені;
  • Дитина повинна уявляти собі те, про що розповідають дорослі та заздалегідь бачити можливі результати власних дій, тобто вчиться аналізувати свої вчинки, знати, чому саме ці дії вона вчинила;
  • Якщо дорослі чимось засмучені або у них щось болить, дитина підходить до них, гладить з виразом співчуття, заглядає в очі, виявляє прагнення надати допомогу.

Моторика

  • Малює точки в зазначеній частині аркуша (в кордонах обмеженої частини);
  • Проводить вертикальні прямі, горизонтальні прямі, а також вигнуті лінії;
  • Малює кола різних розмірів;
  • Обводить пунктирні лінії;
  • Ліпить нескладні фігурки з глини та пластиліну;
  • Взувається та одягається самостійно з невеликою допомогою дорослих у застібанні ґудзиків та зав’язуванні шнурків;
  • Може показати у повітрі кілечка, по черзі з’єднуючи кожний палець з великим;
  • Заштриховує фігури більш-менш прямими лініями, старається не виходити за контури;
  • Нанизує великі ґудзики, намистини на нитку.

Пам’ять

  • Запам’ятовує дорогу до магазину, в парк, до бабусі, в дитячий садок тощо;
  • Повторить за дорослим на слух три-чотири слова;
  • Може виконати завдання, що складається із двох-трьох команд (піти на кухню, сісти на стілець, взяти чашку);
  • Може визначити з першої спроби, який предмет зник (дорослий ховає один з п’яти предметів, попередньо показавши на назвавши їх дитині);
  • Розповідає напам’ять кілька потішок, віршів, загадок;
  • Може переказати загальний зміст почутої казки;
  • Може запам’ятати зміст сюжетного малюнка;
  • Відтворює у пам’яті яскраві події свого життя або такі, що відбулися недавно.

Мислення

  • Знаходить зайвий предмет серед низки предметів однієї категорії;
  • Може вибрати предмети однієї групи;
  • Визначає відсутні частини у знайомих предметів;
  • Правильно збирає картинку, розрізану на дві частини;
  • Може впізнати предмет, якщо дана тільки половинка;
  • Підбирає пари однакових предметів та предметів з однаковим орнаментом (або іншою загальною ознакою);
  • Може скласти за представленим зразком картинку з 3-5 частин;
  • Відгадує загадки;
  • Добирає самостійно вкладки до потрібних отворів.

Увага

  • Підбирає пари однакових предметів, знаходячи однакові серед 3-5 запропонованих;
  • Знаходить потрібний предмет в навколишньому середовищі;
  • Виявляє 2-3 відмінності між двома картинками;
  • Співвідносить предмет з його контуром та силуетом;
  • Знаходити всі задані предмети на малюнку;
  • Може повторити за дорослим рухи у певній послідовності (наприклад, плеснути в долоні, підняти ручки вгору, розвести їх вбік, опустити).

Математичні навички

  • Знаходить один і два предмети в навколишньому середовищі;
  • Рахує до трьох та співвідносить кількість предметів з відповідною цифрою;
  • Розуміє поняття «багато», «мало», «жодного»;
  • Порівнює за кількістю дві групи предметів (більше, менше, порівну);
  • Розуміє поняття «направо», «наліво»
  • Визначає місцезнаходження предмета (попереду, позаду, перший, останній).

Знання навколишнього світу

  • Знає предмети найближчого оточення та їх призначення, може об’єднувати їх у групи (меблі, одяг, продукти);
  • Називає своє ім’я та прізвище, імена батьків;
  • Може назвати місто, у якому вона живе;
  • Знає основні продукти харчування;
  • Називає деякі дерева та їх відмінності за зовнішнім виглядом;
  • Знає основні частини рослини;
  • Розрізняє основні явища природи та пори року;
  • Називає знайомих тварин та їх дитинчат, місця їх проживання;
  • Має уявлення про користь домашніх тварин;
  • Знає деяких комах;
  • Розрізняє предмети одягу;
  • Розпізнає та називає не менше 3 птахів (наприклад, голуб, ворона, горобець);
  • Розрізняє яскраво виражені емоції людини;
  • Розпізнає час доби;
  • Може назвати кілька професій.

Фізичний розвиток

  • Вміє крокувати на місці та ходити по прямій, витягаючи носочки;
  • Стрибає на місці на одній та двох ногах;
  • Вміє виконувати рухи пальчикової гімнастики, повторюючи за дорослим;
  • Виконує прості вправи з м’ячем;
  • Може ловити м’яч, який кинув дорослий;
  • Може котити м’ячик по прямій та між іншими предметами;
  • Зберігає рівновагу при ходьбі навшпиньках та стоянні на одній нозі;
  • Самостійно піднімається сходами та спускається з них, чергуючи ноги;
  • Може перестрибувати через невисокі перешкоди;
  • Може зістрибувати зі сходинки.

Творчі здібності

  • Може усвідомлено та правильно використовувати матеріали для творчості (фарби та пензлики, олівці, фломастери, пластилін);
  • Бачить схожість між моделлю і результатом своїх зусиль (наприклад, між деревом за вікном та своїм малюнком дерева);
  • Може робити аплікації з готових деталей;
  • Використовує декілька технік в одній роботі (наприклад, посипання крупою та прикріплення деталей з пластиліну);
  • Розрізняє характер музики, може ритмічно підігравати на найпростіших музичних інструментах;
  • Експериментує з деталями конструктора (з одних і тих же деталей будує різні споруди);
  • Може підбирати додаткові елементи для сюжетної гри зі своїми спорудами, намагається співвідносити їх за розміром.

Побутово-гігієнічні навички

  • Може самостійно мити обличчя та руки;
  • Користується носовою хусткою;
  • Вміє правильно сидіти за столом, самостійно їсти ложкою, пити з чашки, витирати губи після їжі серветкою;
  • Самостійно чистить зуби;
  • Знає свій рушник і його місце;
  • Вміє користування горщиком.
  • Знає послідовність роздягання та складання одягу;
  • Помічає, що у нього, зокрема, забруднений одяг, відірвався ґудзик, розв’язався шнурок та вміє попросити дорослих про допомогу.

Уява

  • Дитина може діяти в уявній ситуації (наприклад, виконуючи прохання дорослого, може показати, як мишка тихо бігає, як ходить ведмедик, як скаче зайчик тощо).

Очевидно, що при такій кількості знань та умінь дитини батьків турбує, чи відповідає рівень розвитку їхнього малюка віковому ідеалу. Всі діти розвиваються різними темпами, і багато залежить від темпераменту дитини. А також від того, скільки часу батьки проводять з малятами, як займаються та спілкуються з ними.

Невміння малюка сьогодні виконати будь-яке з перерахованих вище завдань зовсім не означає, що дитина відстає в розвитку. Якщо малюк ще не все може, займайтеся з ним частіше, з радістю та натхненням!

Автор: психолог Ярослав Драб

Facebook Comments
Анонс
загальна
СВІТМАМ ЗМІНЮЄТЬСЯ

Педагогический прикорм: плюсы и минусы

Анонс Анонс Педагогический прикорм: плюсы и минусы

Как зарегистрировать новорожденного и оформить одноразовую помощь при рождении ребенка

Анонс Анонс Как зарегистрировать новорожденного и оформить одноразовую помощь при рождении ребенка