Домашні тварини та їх значення в розвитку дітей…

 
У якийсь момент кожен малюк обов’язково звертається до батьків з проханням завести в будинку песика чи котика. Але не завжди це можливо – не дозволяють розміри квартири, у мами алергія. А давайте подивимося, що в психо-емоційному розвитку дитини значать тварини.

Людина – частина природи, що володіє розумом. Люди вийшли з тваринного світу і змушені досягати гармонії зі світом зовсім іншими, ніж тварини, способами. Однак людина з найдавніших часів користувалася «інстинктивною адаптацією» тварин: наслідуючи їх звичкам на полюванні, в танцях, одягаючи на себе їхні шкури і амулети з їх зображенням.

Тварини, таким чином, завжди були прикладом виживання і адаптації до навколишнього світу, допомагали стародавнім вижити.

Ставлення дитини до тварини має багато схожого з відношенням стародавніх людей до тварини. Дитина не проявляє ще й сліду тої зарозумілості, якя спонукає згодом дорослу культурну людину відокремити різкою рисою власну природу від будь-якої іншого тварини. Не замислюючись, дитина надає тварині повну рівноцінність (згадаймо «Малюнок сім’ї», де собака – повноправний і значимий її член), у нестримності своїх емоцій вона почуває себе, мабуть, більш спорідненою з твариною, ніж з дорослою людиною, що здається малюкові загадковою і незрозумілою.

Тварини дуже близькі дітям, вони з легкістю ототожнюють себе з ними ( «Мамо, а можна я буду твоєю маленькою собачкою Дружком?»). Це дозволяє вибудовувати власну картину світу, незважаючи на конкретність їхнього мислення. Відчуваючи страх і тривожність по відношенню до батьків і дорослих, діти можуть переносити це відношення до тих істот, кожна з яких має своє символічне значення.

Кішка, наприклад, здавна вважається символом незалежності, «гуляння сама по собі», свободи, таємничості. Собака, навпаки, – залежності, відданості, відкритості, простоти; вовк – загрози для життя; баран символізує силу, родючість, завзятість, впертість, батьківство; кінь – дружню допомогу і працьовитість; птах – символ зв’язку з духовним райським світом, символом надії та вільного зльоту, риба – мудрість і спокій.

Казкові герої-тварини допомагають дитині упорядкувати своє життя, розібратися в собі, в добрі і злі, що її оточують.

«Те, що хвилює дитину в даний момент, вона може програти в казковому світі, освоївши проблему, що стоїть перед нею, – пише у книзі «Як насправді любити дітей» американський дитячий психолог Р. Кемпбелл, – і вибудувати доступну для неї сприйняття картину миру і способів вирішення труднощів, приписавши певні почуття героям казок». Саме тому народна мудрість і дитяча натура казкарів, мультиплікаторів знайомлять дітей з життям і його проблемами через образи тварин. Як люблять діти книжки про тварин, особливо з гарними їх зображеннями! Курочки, півники, соколи, зайці, ведмежата, коти і собаки пов’язують в сприйнятті дитини реальний і казковий світ, так як феї і чарівники, королі та принцеси – це вигадані герої, а звірів можна побачити, доторкнутися.

Щоб жити серед людей, дитині треба навчитися контролювати свої негативні емоції, агресивні імпульси. Граючи з тваринами, діти нерідко роблять їм боляче, на що кішка або собака відразу ж відповідає: йде або кусає кривдника – це робить неможливим продовження подібної агресивної гри. Захисна поведінка тварини в поєднанні з поясненнями дорослих про те, як треба поводитися з «братами нашими меншими», сприяє розвитку вміння співпереживати, співчувати, стримуватися, а через цю «перехідну сходинку» дитині вже набагато легше зрозуміти почуття інших людей, налагоджувати з ними відносини .

Можливість поговорити, поскаржитися, попеститися з домашніми тваринами необхідна дітям, особливо коли дорослі приділяють їм мало уваги. У замкнутих, боязких, нерішучих дітей кішка або собака часто замінюють друга: їм довіряють таємниці, печалі і радості. Своїм існуванням поруч з дитиною тварини згладжують її самотність, особливо коли батьки зайняті своїм життям.

На відміну від статичної іграшки, тварина дихає, бігає, активно грає, забираючи частину тривог і напруги у дітей.

 Психолог Рижкова 3. Л. провела цікавий експеримент в одному з дитячих садів. На заняття до групи тривожних, агресивних, конфліктних дітей протягом місяця приносили кішку Пусю. Діти спостерігали за її боязкістю і нерішучістю на перших заняттях, цікавістю й активністю надалі, впевненістю, довірливістю і прихильністю до них на останніх. Пуся своєю поведінкою «навчила» дітей способів налагодження контактів з людьми і допомогла зняти психо-емоційне напруження. Звичайна домашня кішка зробила добру справу: допомогла дітям зрозуміти, що вони не самотні, зовсім не гірші за інших, багато що можуть, а, найголовніше, вільні і незалежні, мають право «гуляти самі по собі», але й потребують підтримки друзів. 

У гості до дітей в садок двічі «заходив» і  добрий великий і чорний пес Блек. Своїм радісним настроєм, дружелюбністю, готовністю завжди підтримувати гру, відкритістю і відданістю він завоював дружбу дітей. Його величезні розміри, сила і великі зуби анітрошки не лякали їх. У Блека вони навчилися бути відкритими, активно вести себе, доброзичливо ставитися один до одного. 

Тому, вирішуючи, яку тварину завести, дайте відповідь на питання: а чого більше потребує ваша дитина, які в неї проблеми: у кішки малюк навчиться незалежності, впевненості у собі, м’якості і спокою, а у собаки – вмінню контактувати, знайомитися, слухняності та доброзичливості , відданості й вірності.

Дуже цікаво бачити, як іноді господарі і тварини чимось схожі.

Людина вибирає певний вид домашньої тварини не випадково, а відповідно до особливостей свого характеру. Собакам, наприклад, віддають перевагу німці, а котам – англійці й американці. Є думка, що собак тримають активні, авторитарні, схильні до лідерства люди, а котів – спокійні, м’які, поблажливі.

Медики вважають, що присутність в будинку домашніх тварин «розряджає» напруженість, знижує стреси, сприяє нормалізації тиску, допомагає одужанню після операцій.

Тепер можна зрозуміти бажання багатьох людей тримати в домі тварину, тепер можна зрозуміти і малюка, який пристрасно мріє мати собаку.
Бажаєте перевірити своє ставлення до домашніх тварин?
Дайте відповіді на запитання анкети:

1. Які домашні тварини у вас були вдома?

2. Чи часто ви заводили в будинку нових тварин?

3. За чиїм бажанням у будинку з’явилися тварини?

4. Якщо б у вас був вибір і можливість тримати домашню тварину, то якій би тварині ви віддали перевагу:

– собаці;
– коту;
– рибкам;
– птахам;

– екзотичним тваринам (тигр, пантера і т.д.);
– нікому.

5. Хто як друг підходить вам більше:

– людина;
– домашня тварина.

6. Яку подію вам важче пережити:

– смерть домашньої тварини;
– втрату великої суми грошей;
– сварку з добрим другом.

7. Якщо б у вас зовсім не було грошей, то що б ви продали:

– єдине святкове плаття;
– домашню тварину.

8. Чи стали б Ви карати (лаяти) свою дитину, якщо б побачили, що вона:

– відриває мусі лапи;
– смикає кота за хвіст;
– кидає камінням в собаку;
– бруднить тільки що надітий одяг.

9. Якби ваша дитина попросила домашню тварину, то ви:

– купили б те, що він просить;
– сказали б, що на це немає грошей;
– купили б те, що хочете самі.

10. Заводячи домашню тварину, ви розраховуєте:

– знайти в ній друга;
– поліпшити своє матеріальне становище, продаючи цуценят або кошенят;
– не хочете нічого;
– отримати новий досвід у спілкуванні.

11. Якщо б у вас був вибір, тварину якої статі ви б обрали:

– чоловічої;
– жіночої.

12. Якби чарівник перетворив вашу тварину на людину, то ким би вона стала:

– другом (подругою);
– батьком (матір’ю);
– дитиною;
– чоловіком (дружиною).

Відповівши на ці питання, ви глибше зрозумієте, «здогадаєтеся», обов’язково задумаєтеся про бажання своїх дітей, відчуєте, чого вам в житті не вистачає, що можна змінити. Людина, що кохає, жаліє, співчуває тваринам виростить подібну собі дитину.

Facebook Comments
Анонс