главная опыт мам и экспертов 2-3 года воспитание статьи экспертов Морально-етичне...
Tanya Kur
   853
3

Морально-етичне виховання дитини 2-х років

Ваша дитинка підростає. Починайте її виховання змалечку. У два рочки вже можна розвивати її особистість таким чином.

Морально-етичне виховання дитини 2-х років

Любов до тварин та світу навколо

Прищеплюйте малюкові любов до тварин. Дитина буде копіювати вас спочатку несвідомо, а потім все більш і більш усвідомлено. Доброзичливе ставлення до тварин, вміння надавати їм посильну допомогу – одне із завдань морального виховання.

Разом із малюком доглядайте за акваріумними рибками, черепахою. Черепаха буде «вдячна» карапузові, якщо він принесе їй з прогулянки пучок свіжої трави або дасть капустяний лист. Допоможіть дитині зробити черепасі будиночок з коробки. Дружба з кішкою, собакою, хом’ячком або морською свинкою особистісно збагачує малюка. Він вчиться співпереживати домашнім вихованцям, проявляти турботу не від випадку до випадку, а щодня, що позитивно позначається на особистості, яка формується.

Учіть дитину цінувати красу природи, піклуватися про рослини. Нехай дитина разом з вами доглядає за кущами та деревами, поливає їх. Удома вона вже навчилася користуватися лійкою, але специфіка поливу клумби і грядки інша. Тренуватися можна в пісочниці. Тут видно, що якщо виплеснути відразу всю воду, що дуже хочеться карапузові, під ногами з’явиться калюжа. Тому запропонуйте йому поливати та повільно пересуватися уздовж пісочниці, щоб вода вбиралася рівномірно по всій поверхні. Потім покажіть дитині, як м’яким струменем з сита лійки поливати городні грядки. Виконуючи ці дії, карапуз навчиться дбайливо ставитися до природи: не рвати квіти, не топтати траву, не ламати гілки дерев і кущів.

Повага до праці та дисципліна

Прагнення бути повноправним учасником сімейних справ дозволяє виховувати у дитини повагу до праці і людей, які її виконують: двірника, продавеця, перукаря тощо. При правильному вихованні, зростаюча людина, поважаючи працю інших, не буде входити до приміщення, не очистивши ретельно взуття від вуличного бруду, не буде витирати брудні руки своїм одягом тощо.

Так ви виростите культурну, дисципліновану та охайну людину. Виховання малюка передбачає і самодисципліну всіх дорослих членів сім’ї. Пам’ятайте, що дитина бере приклад з вас.

На третьому році життя у дитини також потрібно виховувати вміння виконувати елементарні правила співжиття. Насамперед спокійно виконувати такі вимоги дорослих, як вести себе тихо, не заважати, наприклад, коли дорослі читають, відпочивають тощо. Вона повинна дотримуватися вже деяких правил ввічливості: вітатися, прощатися, говорити «спасибі», «будь ласка», спокійно, не заважаючи оточуючим, чемно поводитися в автобусі, в гостях, у лікаря.

Чемність та стриманість

Треба вчити дітей доводити почате до кінця (наприклад, прибрати всі іграшки), наполегливо долати труднощі (надіти черевик, застебнути ґудзик), терпляче чекати (мама зайнята і не відразу може дати що-небудь), долати бажання, якщо воно нездійсненно, стримувати сльози (не плакати, якщо через дощ не можна піти гуляти, без капризів повертатися з прогулянки додому).

Які ж для цього є способи? Щоб дитина виконувала вимоги дорослих, вони повинні бути обгрунтовані. Дворічна і навіть трирічна дитина не може, наприклад, спокійно стояти і чекати, поки мама, тримаючи її за руку, розмовляє на вулиці зі знайомою. Але вона в змозі вже виконати вимогу зайнятися чим-небудь і не шуміти, поки брат вчить уроки.

Знаючи, що почуття дітей відіграють велику роль в їхньому житті, треба вимоги до дитини робити емоційно привабливими, такими, що викликають у неї позитивне до них ставлення. Якщо ви, пропонуючи дитині зробити щось для неї неприємне, наприклад піти спати, коли не хочеться, скажете при цьому: «Адже ти вже велика. Зараз тато побачить, як ти навчилася розшнуровувати черевики і як сама вмієш акуратно складати одяг», то вона захоче це показати і охоче піде спати.

Правила та норми

У віці 2-3 років слід поступово привчати дитину керуватися у своїх вчинках не лише власним бажанням (хочу – не хочу, приємно – неприємно), але вже встановленими правилами. І рахуватися з оцінкою своїх вчинків старшими. Тому треба не тільки припиняти небажану поведінку дитини, але необхідно пояснювати їй, що так чинити не можна і чому саме не можна, та обов’язково підказати, як же треба зробити.

Поведінка дорослих має бути взірцем для дитини. Важко вимагати від дитини, щоб вона обов’язково мила руки перед їжею, якщо вона бачить, що старший брат або батько сідають за стіл, не виконуючи цього правила. Однак, хоча приклад оточуючих має велике значення у вихованні дитини, одного прикладу зовсім недостатньо. Треба активно тренувати дитину в позитивних вчинках і діях. Треба, щоб вона ділилася солодощами та іграшками, доглядала маленького братика, наливала кошеняті молоко, годувала пташок тощо.

Та іноді дитина не звертає уваги на те, що повсякденно оточує її – не прислуховується до співу птахів, не помічає, що листя пожовкло, що повз багато чого іншого проходить, ніби зовсім не помічаючи. Ми повинні самі, свідомо викликати у малюка інтерес та залучати його увагу до різноманітності і краси навколишньої природи.

Спостерігаючи разом з дітьми за змінами природи, потрібно давати їм доступні пояснення, вчити їх радіти прекрасному, дбайливо ставитися до живого: «Йде сніг, який він пухнастий, як тихо навколо»; «Сонце сідає, дивись, яке гарне небо»; «Чуєш, курочка кличе курчат. Вона боїться, щоб вони далеко не втекли»; «Це волошки, вони сині. А ці біленькі квіти – ромашки. Поставимо їх у воду, щоб вони не зів’яли»; «Дивися, дощовий хробак. Не розчави його – він корисний».

Залучайте свого малюка до догляду за квітами, тваринами. Давайте для гри шишки, камінчики та інший природний матеріал. Все це сприятиме розвитку моральних та естетичних почуттів.

Автор: Ярослав Драб, психолог

Більше можна прочитати у новій книзі «Мені два роки» нашого експерта, психолога Ярослава Драба, серія «Для турботливих батьків»

ответитьзадать вопрос
Смайлы
Добавить фото

Комментариев нет. Будь первой!

{ $nifTest}