4-12 месяцев (3286) / развитие ребенка (85)
главная опыт мам и экспертов 4-12 месяцев развитие ребенка статьи экспертов Перше слово дитини
Світ Мам
   7973
10

Перше слово дитини

Перше слово малюка – справжня подія в житті родини. Всі чекають, що саме скаже дитинка: «мама», «тато», чи, можливо, щось зовсім несподіване)) Далі підуть словосполучення, речення, а за ними – цілі історії, серед яких почесне місце посідають дитячі афоризми. Коли ж у нормі дитинка має почати говорити, і що заважає розвиткові мовлення у малюка?

Перше слово дитини

1 - 3 місяці

В голівці дитини все відбувається набагато швидше, ніж ми можемо собі уявити. Лінгвісти стверджують, що вже через кілька днів після народження маля повністю розпізнає мамин голос. А в 4-5 тижнів навіть розрізняє схожі склади, такі як «на» і «ма». Це неймовірно!

У перші два місяці дитина вже видає голосні звуки. Найлегші  - це «а» та «о». З кожним тижнем батькам все легше розрізнити звуки дитини. Поступово до звуків додаються інтонації. В цей період батьки із захопленням усвідомлюють, що по емоційному забарвленню вони вже можуть зрозуміти стан і бажання своєї дитинки.

Звуки новонародженої дитини за три перші місяці життя з кожним днем стають все різноманітнішими. Від плачу до мугикання під ніс, булькання, зітхання та голосних звуків, які, навіть, не мають назви в нашій мові та транскрипції.

4 місяці

У цей час дитина починає белькотіти, поєднуючи голосні з приголосними, випробовувати можливості свого ротика, язичка. Для неї це не втомлива, безкінечна гра. У немовля можуть бути улюблені звукосполучення, які воно повторює знов і знов.

Малюкові просто подобаються ті зміни, які відбуваються в ротику під час їх вимовляння. Експериментуючи з поєднанням язичка, губ, піднебіння та голосових зв’язок, дітки вдосконалюються у белькотанні. Цікаво, що всі діти на планеті белькочуть однаково, незалежно від мови батьків.

У віці 3-5 місяців дитина може видати такі довгоочікувані склади, як «ма-ма». Яке б піднесення вам це не подарувало, знайте, що дитина ще не ототожнює цих складів із вами.

Значення у свої слова вона вкладатиме трохи пізніше. Фахівці кажуть, що фізіологічно дитині легше вимовляти не «мама», а звукосполучення із губними звуками: «па», «ба».

6 - 9 місяців

Практично всі звуки, які видає дитина, уже мають зміст і мету. Це вже повноцінне, хоча ще невербальне (безсловесне) спілкування. Тому що дитина вкладає у звуки інтонацію, міміку, - і її розуміють! Якраз таке розуміння з боку батьків є найкращим заохоченням для нових успіхів.

Ми всі прекрасно розуміємо, що дитина наслідує нас, а не навпаки. Тому ми повинні подавати правильний приклад вимови, а не відтворювати дитячу. Іншими словами, не варто «сюсюкати».

Хоча існує логічна й обґрунтована думка, що такі скорочення, як «ам» (їсти) «машина бі-бі» - цілком прийнятні для спілкування з дитиною. До сюсюкання це не належить.

9 - 12 місяців

Це саме той час, коли діти в переважній більшості порадують батьків першими словами!

Дівчатка зазвичай починають раніше усвідомлено користуватися словами - від 9-ти місяців, хлопчики - ближче до 12-ти. Принаймні, так узагальнено вважається.

З наближенням першого року життя дитина вже знає декілька слів. Тобто повністю розуміє їхнє значення і вміє правильно застосовувати. Маля усвідомлює, як корисно вміти висловити свої потреби і бажання такими словами, як «дай» і «на», «так» і «ні», «там» і «тут».

12 - 17 місяців

Після року - той час, коли дитина вже по-справжньому свідомо вимовляє і використовує слова! У своїй голівці маля вже систематизувало і може називати багато понять: родичів, звірят, іграшки, прості процеси.

Не переймайтесь, якщо дитина називатиме усіх тваринок знайомим їй та улюбленим словом «кі» (киця), усе рухоме – «бі-бі», а всіх зустрічних жіночої статі - «баба».

Дітям легше формулювати слово так, щоби повторювались перші склади. Тому й слова «мама», «баба» дітям даються легко, а «тато» звучатиме скоріше як «тата».

Розкажу, яким чином мої діти відтворювали «мову» тваринок: корівка у них казала «ко-ко» (перший склад назви тварини), муха - «му-му», а півник - «пі-пі».

18 - 24 місяці

Дитина знає вже близько 200 слів, і швидкість їх засвоєння вражає. Вважається, що в такому віці дитина може засвоювати до 10 нових слів щоденно! Найголовніше, що малюк починає поєднувати слова у речення. Використання дієслів - це величезний прорив у дитячому мовленні.

Багато хто з дітей на другому році життя проходить один чи кілька періодів так званого «усвідомленого мовчання», коли не тішить батьків новими словами й успіхами. Не переймайтеся цим - мозок сина чи донечки активно працює, щоби потім проявити все зібране й «опрацьоване» у вигляді прориву, скачка.

Часто у 2 роки діти неправильно (з точки зору дорослих) користуються займенниками та родами іменників. Так, речення «я йду» буде звучати «Оля (Саша, Вітя) йде».

Якщо дитина найбільше спілкується з особами протилежної статі, то може говорити про себе в їхньому роді. Наприклад, у дівчинки Марічки є старший брат, який постійно поруч. У результаті Марічка говорить про себе: «Я поїв», «Я спав»…

Ближче до 2 років діти вже можуть повторювати, майже вивчаючи напам’ять, короткі віршики. А також виражати запитання одним словом, як то: «Тато?», «Гарна?»

Буває, у дітей виробляється стійка асоціація до якогось одного слова, яке мама особливо акцентує, говорячи про цей предмет. Наприклад, часто застерігає дитину від ножів на кухні словами: «дуже гострий!», - при цьому наголошує слово «дуже». Тож, цілком нормально, якщо дитина стане називати ніж якраз словом «дуже».

Що заважає дитині розвивати мовлення?

Для найменших - це, насамперед, постійний звуковий (чи, скоріше, шумовий) фон, який створює улюблений у багатьох сім’ях телевізор.

Неправильні зразки слів у вигляді уже згадуваного «сюсюкання».

Для більш свідомих діток - це часті зауваження та виправлення. Звичайно ж, нікому не подобається відчуття неправильності! Тому, коли дитині постійно дають зрозуміти, що вона говорить «не так», то вона обере найлегший спосіб «виправитись» - мовчання.

Психологічна атмосфера у сім’ї, де дитину обмежують у багатьох можливостях. Іншими словами - постійні «ні».

Що допомагає?

Радісна реакція батьків на звуки і старання дитини.

Розглядання книжечок, предметів із чіткими великими малюнками. При чому, малюнки для найменших мають бути, так би мовити, сольні: одна сторінка - один предмет.

Універсальний помічник для розвитку мовлення та, згодом, письма - це розвиток дрібної моторики рук. Це звичні для дітей заняття: обмацування предметів, різних за консистенцією (водичка, пісок, камінці, трава), ліплення з тіста, пластиліну та навіть розривання паперу.

Виявляється, гойдалки та заколисування, яке так люблять малюки, теж дуже корисні! Центр підтримання рівноваги у мозку розташований біля центру розвитку мовлення. Тож стимулювання одного веде й до активнішої роботи іншого.

Старшим діткам батьки допоможуть тим, що не будуть уникати складних слів і речень у спілкуванні; даватимуть дитині завжди розуміти, що її теж слухають, що мама готова змінювати тему, вислуховувати запитання дитини.

Для будь-якого віку, безперечно, найважливіше, щоб із дитиною розмовляли якомога більше. Особливо, якщо дитина мовчазна.

Деякі причини, що затримують початок мовлення

Дитина замало спілкується з іншими дітьми, зокрема старшими. Відомо, що діти значно краще переймають вміння від собі подібних. Це стосується і мови. Якщо ж дитина спілкується ще й зі старшими, то її стимулює також прагнення вдосконалюватись та збагачувати словниковий запас.

Двомовність в оточенні. Сьогодні це не така вже й рідкість. І не обов’язково це стосується шлюбів з іноземцями. Достатньо поєднання російської та української. Діти, які чують від батьків різні мови, або одну від батьків, а іншу – в ширшому оточенні, починають говорити трошки пізніше. Але є і плюс двомовності!  Мозок дитинки в такому середовищі працює удвічі продуктивніше.

Замало свіжих вражень. Нові враження стимулюють мислення та мовлення. Дитині вкрай необхідні нові іграшки, прогулянки у нові місця тощо.

Коли слід непокоїтись?

Норму дуже спрощено й узагальнено можна сформулювати так: у рік дитина має починати використовувати слова, у два роки - речення. Зрештою, педіатр і сам поцікавиться або спостереже, чи є причини підозрювати відхилення у вашого малюка.

Дітки, у яких є якісь проблеми зі слухом, перестають белькотіти і мугикати у піврічному віці. Вони не намагаються видавати звуки, не дивляться на вас, коли ви говорите.

Зверніть увагу:

  • якщо дитина не вимовляє слів до 15-ти місяців,
  • ви практично не розумієте слова, які вимовляє малюк,
  • жодне слово не схоже на справжнє,
  • до 16 місяців дитина не реагує на ваші прості прохання (наприклад, «дай м’ячик»,
  • до двох рочків у дитини немає реакції на питання чи пропозиції батьків (наприклад, після слів мами «Йдемо гуляти?» - дитина не бере взуття чи лопатки для піску).

Якщо ви помітили одну чи кілька таких ознак, обговоріть це зі спеціалістом. 

Батьки дуже чекають перших слів дитини! Декого дітки тішать уже в 9 місяців, решту – у 13-14. Але батькам не варто шукати проблем там, де їх нема. Зрештою, логопеди не працюють із дітками, яким ще нема хоча б трьох рочків.

І, майте на увазі, мамусі, татусі, бабусі та інші родичі, - що всі помилки вашого мовлення перейдуть у спадок і дитині.

Наша з вами золота істина: як квіти найкраще ростуть, зігріті сонечком, так і діти - найкраще розвиваються, коли вони оточені любов’ю!

Автор: Ольга Пастух

ответитьзадать вопрос
Смайлы
Добавить фото
3 комментариев
Наталья Атта
2 девочки
Очень интересно. не знала насчет шумового фона от телевизора.
Интересно, а если просто музыку слушать? Или лучше никакого фона?
Смайлы
Добавить фото
Оля Пастух
Хай завжди будуть мами!
Будь-які звуки шукають у мозку людини (в душІ) співзвучності, відлуння, резонансу. Звуки музики, поєднані гармонійно, тобто у красиву мелодію, швидше і легше проникають у душу. відповідно або заспокоюючи, або піднімаючи настрій, або навіюючи мрійливу ностальгію... Немелодійні звуки, а ще більше - шуми, не знаходять відгоміну в мозку, тому сильно його напружують, перевантажують. Тобто звуки музики мають іншу "природу", ніж інші. Тільки, звичайно ж, якщо музика гарна і гармонійна. Якщо ще врахувати, що музичні вподобання формуються у дитини протягом перших років життя, то варто зважати, що дитячий мозок здатен до всього пристосуватися, навіть до тяжкого року, але це вподобання однозначно дасть слід на все життя, у різних проявах.
Лягушка Путешественница
1 мальчик
лучше никакого, или переодически включили музыку на час-два, а потом выключили на такое же и боелее время

{ $nifTest}