2-3 года (1486) / развитие ребенка (53)
главная опыт мам и экспертов 2-3 года развитие ребенка статьи экспертов В які сюжетно-рольові...
Tanya Kur
   1963
3

В які сюжетно-рольові ігри краще пограти з дітьми

Наведемо кілька прикладів найулюбленіших «родинних» рольових дитячих ігор. Кожна з них чомусь навчає, виховує дитину і, головне, приносить задоволення.

Родина

Це найулюбленіша дитяча гра. Вона доречна і для звичайного сімейного вечора, і для веселої розваги з гостями. Спочатку розподіліть ролі між усіма охочими. Татом може бути і 3-річний малюк, а справжня мама може виконувати роль маленької донечки.

Увійти в роль допоможуть рольові атрибути: одяг, іграшки, особисті речі тощо. Важливо перед початком гри обговорити основні дії тієї або іншої ролі. Наприклад, тато ходить на роботу, допомагає у хатніх справах, ремонтує меблі, майструє. Мама – господиня у домі, готує їжу, пере, прибирає, доглядає за дітьми. Дитина грається, відвідує дитячий садок, допомагає мамі, іноді бешкетує. А ще у сім’ї можуть бути дідусь, бабуся, тітка, собака, кішка та ін. Усе залежить від настрою і фантазії. Можна грати не лише у «справжню» сім’ю, але й у «лялькову», «звірину» тощо.

Маленькі помічники

В які сюжетно-рольові ігри краще пограти з дітьми

Мамам відома ситуація: домочадці не допомагають у хатніх справах, кілька разів потрібно просити прибрати іграшки, викинути обгортки з цукерок, скласти книжки у шафу. Таку проблему допоможе розв’язати ця гра.

Її метою є навчити малюка виконувати ту або іншу хатню роботу; довести, що це не лише необхідно, але й цікаво, адже до виконання будь-якої роботи можна ставитися весело і з фантазією.

Що буде потрібно? Сюжетні картинки (можна з дитячих книжок), на яких зображені побутові сценки, наприклад: усі члени сім’ї допомагають мамі прибирати в квартирі, накривати на стіл, готувати обід, прати білизну. Так само доберіть відповідні іграшки. Розподіліть ролі і розіграйте ситуації із життя: перемо, прибираємо, прасуємо, варимо суп, пилососимо тощо.

Одягаємося на прогулянку

Багато малюків не вміють самостійно одягатися та взуватися. Тож коли вони йдуть до дитячого садка, для них це стає великою проблемою. Часто діти не хочуть цього робити не тому, що лінуються, а тому що не вміють.

Метою гри є навчити малюка розуміти загальні поняття «одяг», «взуття», правильно називати речі; допомогти опанувати навички одягання. Адже це дуже складно зрозуміти: де перед, а де зад, де лице, а де виворіт; як застебнути-розстебнути ґудзики чи блискавку; що означає «зашнурувати, зав’язати, повісити на гачок»...

Що потрібно? Найкраще використати велику ляльку, яка має гардероб: сукні, шапочки, кофтинки, шкарпетки, черевички. Доберіть речі для різних сезонів. Особливо цікавим для малюка є справжній одяг, але маленького розміру. Розробляючи сюжет, не забудьте про тематичну картинку. Можна використати, наприклад, малюнок, на якому зображена прогулянка у засніженому лісі. Потім починайте обирати одяг, одягати та переодягати ляльку.

Запрошуємо до столу!

Часто доводиться червоніти за свою дитину, коли вона «негарно» поводиться за столом. Вже, здавалося б, скільки разів робили малюкові зауваження, а він так нічого і не зрозумів. Батьки, пам’ятайте: одна справа сто разів почути інструкцію, і зовсім інша – розіграти ситуацію!

Метою гри є навчити запам’ятовувати назви предметів меблів, посуду, усвідомити поняття «праворуч», «ліворуч», «великий», «маленький». Дитина почуватиметься самостійною, зрозуміє, як повинен поводитися господар і як слід поводитися у гостях. І, звісно, вчитиметься бути уважною до всіх і бути уважною самій.

Що потрібно? Стіл і стільці (справжні чи іграшкові, для лялькової сім’ї); скатертина, серветки, посуд, чай, їжа (але це не обов’язково, можна грати «ненасправді». Накрити стіл скатертиною і правильно сервірувати його. Розподілити, де хто сидітиме. Ввічливо запросити всіх до столу, запропонувати пригощання.

Купання ляльки

Дуже часто малюкам не подобається купатися, мити голову, переодягатися! Завжди присутні умовляння, сльози, слова «не хочу», «не буду». Якщо діти зіграють роль батьків ляльки, то цього вередування більше не буде.

Слід насамперед дати можливість малюкові турбуватися про кого-небудь; допомогти дитині вивчити назви різних предметів гігієни. Що потрібно? Ляльки, яких можна намочити у воді (пупси), тазок, вода, мило, мочалка, рушник, халатик. Послідовно відтворити ланцюжок дій купання ляльки: наливаємо воду у тазок, перевіряємо, чи не дуже гаряча вода, розкладаємо на свої місця мило, рушник, халатик. Коли все готове, роздягаємо ляльку, занурюємо у воду, тремо мильною мочалкою, миємо чистою водою, витираємо, одягаємо на неї халатик. Потім укладаємо її спати, співаючи колискову.

Ще з малюками можна пограти у такі сюжетно-рольові ігри, як «Сніданок ляльки», «Ранок у родині», «Родинний вихідний», «Автобусна поїздка», «Допомагаємо мамі прати білизну (мити посуд)», «Генеральне прибирання», «Лікуємо хвору дитину», «День народження ляльки», «Ведмедик і лялька у дитячому садку» тощо.

Сюжетно-рольові ігри мають ще й психотерапевтичне значення. Наприклад, якщо дитина боїться води, то гра «Купаємо ляльку» допоможе впоратися з цією проблемою. А малюкові, який важко засинає увечері, потрібно запропонувати погратися у гру «Лялька хоче спати». Якщо дитина не хоче ходити до садочка, то у процесі гри «Дитячий садок» батьки зрозуміють, що саме не подобається їхньому малюкові.

Потрібно лише уважно спостерігати за тим, як саме грається дитина: що вона говорить від імені вихователя, няні, решти дітей. Таким чином, ви обов’язково дізнаєтеся, що ж найбільше непокоїть малюка – в грі обов’язково виявиться тривожна для нього ситуація. Завдяки цій грі та дитина, яка тільки збирається до дитячого садка чи та, яка ще не звикла до нього, швидше адаптується до нової обстановки.

Узагалі, сценарій гри може бути будь-яким, найголовніше, щоб запропоновані у грі обставини були відомі як старшим, так і молодшим учасникам. Граючись разом, діти починають ураховувати бажання та дії іншої дитини, обстоювати свою позицію, будувати й реалізовувати спільні плани. Усі рольові ігри дітей (існують незначні винятки) мають соціальний зміст і є засобом вживання в людські взаємини, тому є цікавими й корисними для будь-якого віку.

Автор: психолог Ярослав Драб

ответитьзадать вопрос
Смайлы
Добавить фото

Комментариев нет. Будь первой!

{ $nifTest}