4-12 месяцев (3290) / развитие ребенка (85)
главная опыт мам и экспертов 4-12 месяцев развитие ребенка статьи экспертов Вправи для розвитку...
Катя Паньків
   3136
4

Вправи для розвитку мовлення малюка

Займатися з малюком розвитком мови потрібно вже в перші роки життя, а ще краще – під час вагітності. Як батькам розвинути здібності до звуків і мови в дітей за допомогою спілкування і дитячих віршів?

Вже в животі у мами дитина розрізняє голоси батьків і реагує на них спалахом радості. Маля розуміє інтонацію, вловлює настрій співрозмовників. Якщо оточуючі, особливо мати, кажуть нервово і роздратовано, у малюка помітно частішає серцебиття. Коли тон розмови стає спокійним, частота серцевих скорочень нормалізується. Деякі дослідники висувають гіпотезу про те, що дитина, перебуваючи в материнській утробі, фіксує мову, якою говорить мати і оточуючі її люди. Саме цю мову буде простіше всього освоїти дитині. Навіть якщо малюка після народження усиновлять іноземці, він з легкістю вивчить як другу мову, якою говорила його справжня мати.

Навіть до народження

dytyachi-virshi-i-vpravy-dlya-rozvytku-movlennya-malyuka2Батьки можуть розвивати здатність до сприйняття звуків мови у ще ненародженої дитини. Просто як можна більше розмовляйте з малюком, який знаходиться в животику, співайте йому пісеньки, розповідайте вірші. Пояснюйте свої дії: якщо сталося щось неприємне, погладьте живіт і спробуйте словами заспокоїти малюка. Дуже корисно для дитини спілкування з батьком.

Один тато провів такий експеримент зі своїм ще не народженим сином: він читав уголос «Одіссею» Гомера, перебуваючи поруч зі своєю вагітною дружиною. Коли дитині виповнилося сім років, йому запропонували вивчити напам’ять два уривки з цього твору. Один уривок був узятий з тієї частини, яка була йому прочитана кілька разів ще до народження, інший – був зовсім незнайомий. У результаті виявилося, що знайомий уривок дитина вивчила удвічі швидше незнайомого.

На другому місяці немовля починає агукати.

dytyachi-virshi-i-vpravy-dlya-rozvytku-movlennya-malyuka3Аґукання досягає максимуму звичайно до трьох місяців. Спочатку дитина вимовляє голосні: «о», «а», «е», «у». Потім додаються гортанні звуки. Виходять поєднання «ГУУ-ГУУ», «аагу-аагу».

Малюк «дізнається», які комбінації горла, губ і язика дозволяють вимовляти різні звуки. Характер і тривалість аґукання залежать від реакції матері. Якщо вона позитивно реагує на звуки, які видаються дитиною, аґукання посилюється, набуває все більш емоційний характер. Приблизно з шести місяців дитина починає лепетати. Емоційні прояви стають більш різноманітними. Дитина здатна відшукувати очима ті предмети і тих людей, які називає мама. Якщо аґукання – це звуки, що нагадують голосні, то лепет являє собою поєднання звуків, швидше схожих на комбінації приголосний + голосний (ма-ма-ма, бе-бе, гу-гу-гу, да-да-да). Про голосні звуки тут можна говорити лише умовно, оскільки звукові комплекси ніяк не пов’язані зі змістом. Маля тренує свій мовний апарат: знаходить один-два звуки і повторює їх в одному і тому ж поєднанні знову і знову.

Помилка багатьох батьків в тому, що вони приймають ці сполучення за перші слова, хоча насправді дитяче лепетання зовсім мимовільне.

А коли з’являться перші слова, дитина буде вчитися контролювати вимовлені звуки, щоб вони відповідали акустиці образів, які передають йому дорослі. У дев’ять-десять місяців дитина має великий пасивний словниковий запас – знає, як і що називається, очима стежить за названим предметом. Малюк знає своє ім’я, обертається на поклик, «заперечує», якщо ви забираєте в нього іграшку. До року він звичайно вимовляє два-три слова.

Допомагайте малюкові

* З перших днів намагайтеся якомога більше розмовляти з дитиною. Показуйте йому предмети і називайте їх, коментуйте, пояснюйте свої дії та дії інших людей і тварин.
* Агукайте разом з дитиною, посміхайтеся їй у відповідь, повторюйте за нею звуки, можете їх урізноманітнити, повчити малюка нових варіантів, різних інтонацій.
* Хваліть дитину, називайте ласкавими словами.
* З малюком краще розмовляти чітко, розбірливо, доказуючи всі слова до кінця. Говоріть простими, але повними пропозиціями, а не так, як ми спілкуємося між собою – розмовляємо, обриваючи фразу, жмакаючи закінчення.
* У перші місяці зробіть упор на емоційність, а пізніше (з 5-6 місяців) – на простоту вашої мови.
* Розмовляйте з дитиною, дивлячись їй в обличчя: малюк повинен бачити вашу артикуляцію.
* Навчіть його складати «губки трубочкою».
* Переставляйте місцями слова і вимовляйте поруч різні форми: «Де наш тато?» – «Ось наш тато прийшов». – «Ми любимо тата». Залишайте «місце» для відповідної репліки, як ніби немовля може вам відповісти. Потім відповідайте за нього: «Яку ми шапочку надінемо? Правильно, ось цю!» Говоріть про себе і про малюка в третій особі (поки він ще не розуміє« я »,« ти »: « Зараз мама Оленці поміняє памперс».
* Дитина дуже любить, коли ви видаєте різноманітні звуки – кукурікайте, гавкайте, гарчіть. Це розвиває увагу і просто веселить. Коли переодягаєте малюка, буквально з перших днів розповідайте: «Киця нявкає – няв-няв, корова мукає – му-му». Багатьом дітям це настільки подобається, що вони припиняють вередувати. Пізніше дитина почне повторювати за вами – спочатку буде беззвучно відкривати рот, щоб вловити вашу артикуляцію, а потім і вимовляти щось.
* Спонукуйте дитину вступати з вами в контакт. Іноді навіть потрібно розіграти нерозуміння або змоделювати маленькі життєві ситуації або сценки з іграшками, щоб дитина відчула потребу стати учасником комунікації. Спочатку вона зуміє висловити своє прохання або протест за допомогою жесту, плачучи, а потім і за допомогою слова.
* Як можна раніше почніть читати дитині вірші. Якщо ви ще не вивчили дитячі вірші, читайте будь-які – малюкові важливо відчути ритм. Поплескуйте його в такт вірша або відбивайте ритм його ручкою. Підберіть віршики (потішки), в яких римуються слова, різні за змістом, але відрізняються одним тільки звуком («наша – Маша», де багато повторів.
* Не бійтеся говорити з дитиною, використовуючи слова: гав-гав, ам-ам, бай-бай. Ці століттями відпрацьовані звукові комплекси дуже допомагають малюкам на першому етапі розвитку мови. Помічено, що діти, чиї батьки не використовують їх, починають говорити пізніше.

Виникли проблеми?

Дитина може трохи відстати від норми в результаті стресу (хвороба, переїзд та інше), згодом вона швидко надолужить згаяне. Але якщо відставання стабільне, не можна залишати це без уваги! Обов’язково проконсультуйтеся у лікаря – можливо, справа в порушеннях нервової системи, родової травми або в чому-небудь ще. Перед тим, як кинутися по допомогу до лікаря, виключіть такі причини, як відсутність розвиваючого середовища (мало спілкування), спадковий фактор (розпитайте маму і бабусю про свій власний розвиток), темперамент. Якщо у вашій сім’ї росте дитина, якій потрібна допомога, пам’ятайте, що не лише педагоги і лікарі повинні вирішувати проблему, головні помічники дитини – її батьки. Навіть якщо у малюка щось не виходить, він повинен бути впевнений, що ви його любите.

позичено у http://maima.com.ua

Стаття дуже цікава і актуальна для мамусь у будь-якому статусі!!

А що вміє говорити ваш малюк?

ответитьзадать вопрос
Смайлы
Добавить фото
12 комментариев
Таnya G.
Сеня пока говорит "ма-ма", "ам-ам", "ням-ням", "да", "му" и еще много всякого, посредством чего он с нами общается)
Смайлы
Добавить фото
Катя Паньків
1 мальчик
ой яке чудо ваш Сєня..))

я так розумію, що це вже повністю свідома "мова"?
Таnya G.
да, Катюнь, я написала то, что он сознательно говорит) все остальное - пока не знаю)))
Катя Паньків
1 мальчик
ну скоро дізнаєшся
Оля Пастух
Хай завжди будуть мами!
Я дізналася також, що вади зору можуть призводити до труднощів у розвитку мовлення.(З особистого досвіду). А ще дізналася, що у логопедичному садку вихователі вміють зі здивуванням казати: "Ой, а ваша дитина дійсно потребує логопеда!" (Досвід подруги).
Смайлы
Добавить фото
Катя Паньків
1 мальчик
ахахах))
в логопедичному-то??
Оля Пастух
Хай завжди будуть мами!
Ага... А щоб дитину "впхати" в спецсадок, мамочка мусіла пролежати з нею по обласних диспансерах, довідок назбирати... Ще й відмовляли в садку, мовляв, місць нема.
Це вже не жарти, правда?
Катя Паньків
1 мальчик
в нашій країні є 2 варіанти: сміятися з усього, або плакати...
я обираю перший)
Фея Снів
1 девочка
А моя Настуся за останній місяць купу слів вивчила. Вже говорить мама, тата, баба, діда, дядя, пав(впав), гав, мау, му, хру, гам, на, дай, кий(відкрий), кай(втікай). А я вже було починала хвилюватись, що мало говорить. Нам сказали, що в рік дитина повинна говорити 10-15 слів
Смайлы
Добавить фото
Катя Паньків
1 мальчик
супер!!
Настуся просто молодчинка!!!
Марийка _ Н
планирую
Очень хорошая статья! Спасибо, Катя!
Мы еще лепечем, но, замечаю, что когда папа приходит с работы, Лизочка радостно говорит "папа", а когда видит меня (если она одна в манеже или с кем-то другим) жалобно зовет "мама". Еще говорит "бух", когда что-то роняет! Может это просто совпадения!
Смайлы
Добавить фото
Катя Паньків
1 мальчик
рада, якщо стане в нагоді!!
нових словечок вам!!

{ $nifTest}